Proč zatahují obchody na den a noc rolety?


Okna používáme vÄ›tÅ¡inou k tomu, aby se k nám do domu dostalo sluneÄní svÄ›tlo. Díky nÄ›mu nejen nemusíme svítit, nýbrž je to i mnohem lepší pro oÄi. Je tedy pochopitelné, že zde chceme mít pÅ™es den roztažené záclony.

OvÅ¡em tak tomu není vždy. Pokud jste navÅ¡tívili nÄ›jaké obchody, jistÄ› jste si zvláštÄ› u tÄ›ch vÄ›tších vÅ¡imli, že používají pÅ™es den a noc rolety, které jsou neustále zatažené, a to bez ohledu na to, jaké je venku poÄasí.

rolety1

JistÄ›, neplatí to vÅ¡ude – například u malých krámků se s tímto opatÅ™ením prakticky nesetkáme. OvÅ¡em například v hypermarketech Äi velkých obchodních centrech je to naprosto běžné. A jelikož obchody nedÄ›lají nic bez toho, že by na tom vydÄ›laly peníze, pokud nemusí, je jasné, že i toto opatÅ™ení má za úkol zvýšení zisku. Otázkou je, jakým způsobem toho hodlají dosáhnout.

Pravdou je, že princip je zde pomÄ›rnÄ› jednoduchý, ale, jak už to u takových vÄ›cí bývá, velmi úÄinný. JednoduÅ¡e Å™eÄeno jde o to, abychom pÅ™estali vnímat plynutí Äasu. To totiž podvÄ›domÄ› vnímáme pÅ™edevším tím, jak se v průbÄ›hu dne mÄ›ní intenzita svÄ›tla i úhel, pod kterým k nám sluneÄní paprsky dopadají. V tÄ›chto obchodech nám je vÅ¡ak tato možnost sebrána.

Důsledkem je to, že si neuvÄ›domíme, jak dlouhou dobu zde strávíme. A zde se dostáváme k hlavnímu cíli celého opatÅ™ení: zdržet zde zákazníky co nejdéle. Je totiž prokázáno, že Äím déle zde budou, tím více si toho nakoupí. A Äím více si toho nakoupí, tím vÄ›tší bude mít daná firma zisk.

rolety2

Možná se vám zdá, že tento princip nemůže v praxi fungovat, ale věřte, že je skuteÄnÄ› úÄinný. PopravdÄ›, zvyÅ¡uje zisk natolik, že jej používají prakticky vÅ¡echny vÄ›tší firmy.

Samozřejmě se můžeme ptát, zda je možné tomuto efektu nepodlehnout. Zde mám pro vás špatnou zprávu – není. Avšak to neznamená, že si nemůžeme uvědomit, co se děje. Pak totiž bude mnohem větší šance, že této obchodní strategii nepodlehneme.